4 tips för att effektivisera viktiga kundsamtal

Att missa viktiga kundsamtal innebära oftast en förlust i slutändan.

Alla har vi någon gång väntat på ett väldigt viktigt samtal och vaktat telefonen en hel dag för att inte missa det, men för en kort stund lämnat telefonen. När vi kommit tillbaka och så är det flera missade samtal och sms.

Det här är något som företagare absolut inte vill vara med om.
Idag så är mobilen ett viktigt arbetsredskap. Att missa ett samtal kan vara en missad affär.

Men hur gör jag för att inte missa samtal och affärer?

  1. Var alltid tillgänglig

    Som företagare vill du inte missa ett samtal, för det kan vara en missad affär. Får jag som kund inte svar direkt så ringer jag förmodligen till något annat företag. Om jag ändå försöker att få tag på dig några gånger utan att få svar så skapar det ett irritationsmoment.

    Därför är det bättre att ha en hänvisning om du är på möte, har dålig täckning eller affärerna går på högtryck och du har svårt att svara. Då kommer personen förmodligen att ringa tillbaka igen. Just att få hänvisningar är otroligt viktigt, oavsett om företaget har två eller 1 000 anställda.

  2. Effektiva möten på distans

    Ett sätt att snabbare kunna ha effektiva möten med sina kunder och samtidigt spara tid och pengar är att ha möten på distans. Det finns idag ett flertal olika lösningar för telefonmöten eller videomöten där det går att använda mobil eller dator för mötet. En av de vanligaste är Skype för företag och Microsoft har nu även släppt Teams som ska ersättas Skype. Mer moderna lösningar idag för företag är appear.in, Slack, GoToMeeting och Join.me. Det enklaste verktyget för videomöte i mobilen är fortfarande Messenger eller Whatsapp.

  3. Skaffa en extern telefonist

    Många företag väljer att använda sig av en extern växeltjänst som tar emot och skickar telefonsamtalen till sökt person. Samtal som är onödiga filtreras i första ledet och när ni inte är anträffbar så får ni ett meddelande med information om vad samtalet gällde eller att mötet redan är bokat. Vår tjänst telefonpassning eller kundtjänst passar perfekt för små- och medelföretag som vill vara nåbara nästan dygnet runt.

  4. Skaffa ett fast mobilnummer

    Som företagare vill du säkert profilera dig som ett stort och seriöst företag – och då är ett fast kontorsnummer att föredra. Det brukar oftast inte vara så ”fast”, utan snarare vara ett nummer som går raka vägen till en grupp som består av dig och dina kollegors mobiltelefoner eller en extern kundtjänst som kan svara åt dig.

Om ni vill ha hjälp med någon av dessa punkter så kontakta oss så kan vi hjälpa dig.

Jan Johansson Neidebro4 tips för att effektivisera viktiga kundsamtal